Wednesday, January 9, 2013

MY CAMPUS LIFE 2

this morning, aku and kawan aku dapat tgk post-mortem. first time aku tengok bedah siasat mayat yang betul-betul baru. about 11 hours after death, the deceased undergo the post-mortem. well, sebelum masuk, memang nervous gile. sampai peluh sejuk aku. and then, bile dh tgk sendiri prosesnya... x delah seram sangat. tapi, one thing for sure is bad. the smell.

frankly speaking, memang aku tak rasa seram or geli bile tgk proses post-mortem tu. tapi, psychologically my mind can't really get rid o the scent. aku g memane, rasa cam bau tu mengikut je. sesetengah orang tak tahan n diorang akan tunjuk terus cam pengsan ke. muntah ke. or maybe terus keluar dari bilik tu. at least diorang sedar. dalam kes aku lak. i still feel okay~

tapi, hehe.. y kelakarnye, kwn aku sampai mimpi-mimpi kot. dia request ak jgn ckp. hihi~ but dis is funny. aku pun x delah sampai termimpi-mimpi. well, mimpi gak. tapi, mimpi running man. haha! ada pulak macam tu kan?

tapi, itulah. the deceased still young. ini membuatkan aku terpikir sejenak. ajal datang menjemput tidak kira muda ke tua ke. umur setahun jagung ke dah tua gayut ke. x kira. seram bila pikir entah esok lusa, kita pun jalan. ni kebenaran.

nanti bila nyawa dah terpisah dari jasad, kita ni betul-betul dah bersedia ke? pahala kita cukup ke untuk tanggung dosa kita? mampu ke kita jawab soalan dalam kubur nanti? waktu tu, tak ada siapa dah yang boleh tolong kita. apa sahaja amalan kita di dunia fana dahulu, satu demi satu akan dihisab.

bila terfikirkan semua tu. hati aku mula terasa sebak. rasa diri ni kecil sangat. aku ni bukanlah hamba Allah yang sebaik ulama, seikhlas para sahabat. aku hanyalah hamba yang selalu lalai dan jahil dalam ilmu agama.

  jadi, saat kita masih kuat. selagi jantung masih berdegup, selagi nadi masih berdenyut, inilah peluangnya untuk kita bertaubat. ini sekadar peringatan buat diri sendiri dan orang-orang di sekelilingku. jangan terasa diri masih muda, kita masih punya banyak waktu. tak... kita takkan pernah tahu berapa lama masa yang kita ada.... bertaubatlah....

 

1 comment:

  1. Wah. berani nya! Aku baca pun terasa seram sejuk.That's why kita berbeza kan. :)

    ReplyDelete